پایه:ششم ابتدایی
نام آموزگار: رضا کارگزار |
بخش یا تم: مطالعات صفحه: 108-111
|
درس: بیست ویکم
عنوان درس: استعمار چیست؟ |
محیط آموزشی: کلاس درس زمان: 45 دقیقه |
|||
|
||||||
1.آمادگی: 5 دقیقه 2.طرح موضوع درس جدید: 5 دقیقه 3.ارائه درس جدید (فعالیت های یاددهی): 20دقیقه |
4.جمع بندی و نتیجه گیری از درس: 5 دقیقه 5.ارزشیابی از درس (سوالات پایانی): 5 دقیقه 6.تعیین تکلیف و اختتامیه جلسه: 5 دقیقه |
|||||
هدف کلی درس: آشنایي بااستعمارومستعمره |
||||||
هدفهای درس بر اساس برنامه درس ملی (اهداف جزئـی) |
مراحل و روش های تدریس |
وسایل آموزشی |
||||
دانش آموز باید بتواند در پایان درس به هدف های زیر در سه حیطه دست یابد:
حیطه دانش
حیطه مهارت
حیطه نگرش
|
تلفیقی
(پرسش وپاسخ -سخنرانی) |
کتاب درسی تخته پاور پوینت فیلم عکس
|
آمادگی |
سلام و احوالپرسی از دانش آموزان، دقت در وضعیت جسمانی و روانی آنها، حضور و غیاب، بررسی تکالیف درس گذشته |
|
ارزشیابی تشخیصی |
1-ترکیه به کدام کشور ها ودریا هادسترسی سوال از درس گذشته دارد؟ 2-جمعیت ترکیه وافغانسستان را با هم مقایسه کنید؟ 1-استعمارچیست ؟
سوال درس جدید
|
|
فضا و مدل کلاس |
U شکل- |
|
تکنیک آغازکننده |
توصیف شیوه استعمارگران جهت تسلط برسرزمینھاومستعمره قراردادن آنھا ازطریق اجراي نمایش باهمكاري دانش آموزان |
|
روش تدریس |
دردوره اي که مسلمانان دردوره عصرشكوفایي علم وفرھنگ زندگي مي كردنداروپائیان درعصر تاریكي به سر مي بردندامابااستفاده ازعلوم مسلمانان به پیشرفتھاي ارزنده اي دست یافتندپس نتیجه گیریم ھمانطورکه دانشمندان مسلمان توانستند باتلاش فراوان علوم وفنون رابه اروپاانتقال دھندمانیزمي توانیم باتلاش همه جانبه صادركننده علوموفناوري جدید به غرب بوده وخودراازھرگونه وابستگي نجات دھیم. حدودچهارقرن پیش تجارت ودادوستدمیان مسلمانان واروپائیان گسترش یافته بود اروپائیان ازطریق دریاي مدیترانه وشمال آفریقامحصولاتي نظیرشكر،قهوه ،كاغذ،قطب نما،داروھاي گیاهی وادویه راازمسلمانان خریداري مي كردندآنان ھمچنین كتابھاي پزشكي جهان اسلام را به زبان خودشان ترجمه كردند وبااستفاده ازآنھا علوم وفنون مسلمانان به اروپاانتقال یافت. تجارت موجب رشد شهرنشیني دراروپاشدوشكل زندگي آنھاراتغییردادوموجب تحولات علمي وھنري گردیدکه مي توان به اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ وتلسكوپ توسط گالیله اشاره كرد بشردرگذشته نمي دانست که زمین كره اي شكل است اما اروپائیان بااستفاده ازعلوم مسلمانان توانستنددردریانوردي مهارت پیداكرده وقاره آمریكاراكشف كنند دخالت دركشورھا به بهانه آبادكردن آنھابراي غارت منابع آنھا را استعماروبه سرزمینھاي تحت سلطه آنھامستعمره گفته مي شود.
|
|
ارزشیابی پایانی |
١ اروپائیان چه محصولاتي راازایرانیان خریداري مي كردند؟ 3= مهمترین اختراعات اروپائیان چه بودوتوسط چه كساني بدست آمد؟
|
|
تعیین تکلیف (تکلیف خلاقانه) |
ازدانش آموزان مي خواهمکه درخصوص دولت ھاي استعمارگر وسرزمین ھاي مستعمره آنھا با ھمكاري بزرگترھا گزارش تهیه نموده درجلسه بعدي به كلاس بیاورند.
|